دین نباید ابزار قدرت یا عامل تشویق و توبیخ باشد


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:







RSS

مطالب خواندنی

سه شنبه 20 بهمن 1394

دین نباید ابزار قدرت یا عامل تشویق و توبیخ باشد
آیت الله دکتر محسن قمی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در همایش « وحدت حوزه و دانشگاه» که صبح امروز در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و اسلام، از رفتاری که با شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و مسلمانان این کشور می‌شود، انتقاد کرد.
 
وی در ادامه ضمن اشاره به چالش‌های بین حوزه و دانشگاه در زمان مشروطیت تاکنون گفت: ریشه چالش‌های بین حوزه و دانشگاه از نظر سیاسی و اجتماعی به زمان مشروطه برمی‌گردد. ریشه‌ روابط وحدت‌گونه بین حوزه و دانشگاه نیز در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و عاطفی هم در دوران انقلاب اسلامی است.
 
دکتر قمی در ادامه با اشاره به تاکیدات امام(ره) در دوره‌های مختلف در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه، افزود: مقام معظم رهبری نیز همواره به وحدت حوزه و دانشگاه تاکید داشته‌اند. در چهاردهم خرداد در حرم مطهر امام خمینی (ره) نیز فرمودند که نسبت به دیدگاه‌ها و نظرات امام خمینی(ره) سخنان زیادی مطرح شده است اما وحدت حوزه و دانشگاه یک اصل غیر قابل انکار است و این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امام (ره) در سال 1346 در پیامی که به اتحادیه دانشجویان ایرانی در اروپا ارسال کردند از پیوستگی و وحدت دانشجویان و روحانیون ابراز مسرت کردند. همچنین ایشان در سال 1359 در سالروز شهادت شهید مفتح، در دیدار با تعدادی از دانشجویان و طلاب اظهار کردند اینکه در این مجلس دانشجویان و طلاب کنار هم نشسته‌اند، مساله‌ای شورانگیز است.
 
دکتر قمی گفت: هنگامی که رهبر در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه سخن می‌گویند منظورشان از این وحدت، وحدت در هدف است.
 
وی افزود: وحدت حوزه و دانشگاه باید برای خدمت به ملت صورت گیرد. وحدت حوزه و دانشگاه حق طبیعی مردم است و کسی که به این وحدت آسیب می‌زند به مردم ظلم کرده است. وحدت حوزه و دانشگاه جزو عوامل پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم انقلاب نیز است.
 
معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در ادامه تعداد دانشجویان در ابتدای پیروزی انقلاب را با امروز مقایسه کرد و اظهارداشت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تعداد دانشجویان زیر 200 هزار نفر بود اما امروز این تعداد به 4 میلیون و 500 هزار نفر رسیده‌است.
 
وی گفت: در آن زمان دانشگاه‌ها نقش جدی در فرهنگ توده مردم نداشتند، اما این نقش هم در ایران و هم در مجامع بین‌المللی به تدریج تغییر کرد و امروز وظیفه دانشگاه فقط تربیت نخبگان نیست.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در گذشته رابطه دانشگاه‌ها با فرهنگ عمومی تنگاتنگ نبود اما فرهنگ عمومی از دانشگاه‌ها مطالبه کرد و سهم خود را از دانشگاه‌ها که استقرار روحایت در دانشگاه‌ها، ارائه دروس مدارس و تاسیس مساجد در دانشگاه‌ها بود خواست و این کار هم انجام شد لیکن این ارتباط بصورت مکانیکی بود.
 
وی تصریح کرد: وقتی به تدریج متوجه شدند این ارتباط کفایت نمی‌کند در مرحله دوم مساله اسلامی شدن علوم با تاکید بر علوم اسلامی مطرح شد. البته در این عرصه مقاومت‌هایی هم صورت گرفت.
 
معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در ادامه افزود: گرایش به دین و اخلاق در مراکز تحقیقاتی در سطح دنیا افزایش پیدا کرده است و این موضوع به این دلیل است که سوءاستفاده از علم و تکنولوژی افزایش پیدا کرده و آزمایشگاه‌ها توانایی ندارند به سوالات بنیادین که باید از دین پرسیده شود، پاسخ دهند.
 
نماینده سابق مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: عده‌ای می‌گویند دین نباید حکومتی شود، این حرف هم درست است و هم غلط. دین نباید ابزار قدرت یا عامل تشویق و توبیخ باشد از این جهت درست است ولی حکومت وظیفه دارد کاری کند که افراد با اختیار خود به دین سوق پیدا کنند.
 
وی گفت: معاونت‌های فرهنگی نیز وظیفه دارند شرایط را برای دانشجویانی که می‌خواهند به سمت دین سوق پیدا کنند، فراهم کنند و بجای اینکه برای دانشجویان کار فرهنگی انجام دهند، کاری کنند که دانشجویان خودشان کار فرهنگی انجام دهند.
 
دکتر قمی در خاتمه گفت: معاونان فرهنگی در مسائل فرهنگی باید بیشتر به رفتارهای مسئولیت‌زا توجه کنند و کمتر به رفتارهای محدودیت‌زا. باید در کارهای فرهنگی توجه ایجاد کنیم و در انجام کارهای فرهنگی صبر داشته باشیم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:










نوشته شده توسط م.ارمان در ساعت 15:12

به وبلاگ من خوش آمدید
ایمیل مدیر :


بهترین کلینیک زیبایی
بهترین کلینیک لاغری
کلینیک لاغری
کلینیک زیبایی
شیشه ضد حرارت
شیشه لمینت
شیشه سندبلاست
نمای لامل
آینه دکوراتیو
پوشش دیوار
پوشش دیوار
شیشه ساختمانی
شیشه رنگی
خبر آی تی
اخبار آی تی
اطلاعات عمومی و مهندسی
برترین های وب
وب خاص
وب خاص
برند سازی آنلاین
وبلاگ
مشاوره طراحی وب سایت , بهینه سازی وب سایت , برند سازی آنلاین
جراح بینی
بهترین جراح بینی کرج
بهترین جراح بینی تهران
عمل بینی
جراحی بینی
آخرین اخبار فناوری
آموزش زبان انگلیسی نوجوانان
تولید کننده کفپوش ورزشی
بهترین سایت دانلود فیلم
بهترین آموزشگاه زبان
ایران کانادا
آموزش شبکه
امنیت شبکه
آموزش امنیت
دوره ielts
آموزشگاه ielts
آموزشگاه زبان فرانسه
مبلمان اداری
سایت دانلود سریال
سایت دانلود فیلم
دانلود سریال
دانلود فیلم
آموزش زبان انگلیسی کودکان
آموزش زبان انگلیسی بزرگسالان
سری عمران
لوله بتنی
آموزش ccna
فروشگاه کتاب
فروشگاه مبلمان اداری
جی پی اس ردیاب ماشین
ال ای دی هدلایت زنون led
جلو پنجره لیفان x60

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان حامیان محسن قمی و آدرس hamianghomi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






صفحه نخست | پست الکترونیک | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ | تم دیزاینر

.::